-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1023 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

چرا نمي توانيم حكمت همه چيز را دريابيم؟ آيا در اين باره در قرآن كريم آيه اي آمده است؟
علم به حكمت يك چيز ، در صورت علم به همه جنبه ها و ويژگيهاي آن حاصل مي شود . اگر بتوانيم همه جنبه ها و ويژگيهاي وجودي يك چيز را باز شناسيم ، مي توانيم به حكمت وجودش پي ببريم . اين حقيقت هم در امور تكويني ، يعني موجودات ، و هم در امور اعتباري ، يعني احكام و دستورها جاري است .
امّا در حيطه امور تكويني و موجودات ، همچنان كه دانشمندان اعتراف كرده اند ، انسان هنوز در گامهاي نخست كشف رازهاي پديده هاي هستي است و دانش او در برابر مجهولات هستي ، مانند قطره اي در مقابل درياست .
در حيطه امور اعتباري نيز از آن جا كه دستورها و بايدها و نبايدها ، ريشه در علم به هستي دارد و از آن نشات مي گيرد ، دست دانش بشري از آن كوتاه است ، مگر آن جا كه از سوي خداوند عليم به وسيله وحي ، علوم و معارفي در اختيار انسان قرار گيرد . به عنوان مثال ، دستورها و بايد و نبايدهايي كه درباره انسان است ، بايد با شناخت استعدادها و ابعاد جسمي و روحي او مقرّر شود . همچنين است بايدها و نبايدهايي كه براي روابط گوناگون انسان مطرح است ؛ روابطي مانند رابطه انسان با خدا ، انسان با جهان و انسان با انسان ( يعني با همسر ، فرزند ، پدر ، مادر ، دوست و . . . ) .
بنابراين ، دانستن حكمت همه اين امور ( تكويني و اعتباري ) در گستره محدود دانش بشر نيست ، مگر آن جا كه از سوي خالق هستي در اختيار انسان گيرد . در اين باره در قرآن كريم آمده است : « و ما اوتيتم من العلم الاّ قليلاً ؛ و به شما از دانش ، جز اندكي داده نشده است . »
{P - سوره اسراء ، آيه 85 . P}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.